Warning: Declaration of acf_taxonomy_field_walker::start_el(&$output, $term, $depth, $args = Array, $current_object_id = 0) should be compatible with Walker::start_el(&$output, $object, $depth = 0, $args = Array, $current_object_id = 0) in /customers/f/9/d/powahrecords.com/httpd.www/studioMel/wp-content/themes/MoonCat/advanced-custom-fields/core/fields/taxonomy.php on line 482 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/9/d/powahrecords.com/httpd.www/studioMel/wp-content/themes/MoonCat/advanced-custom-fields/core/fields/taxonomy.php:482) in /customers/f/9/d/powahrecords.com/httpd.www/studioMel/wp-includes/feed-rss2.php on line 8 Music, producing and recording by Melisha http://powahrecords.com/studioMel Mon, 22 Aug 2016 07:08:51 +0000 en-US hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.5.15 Gör plats för vokalerna i en mix med hjälp av bandkompression – tips http://powahrecords.com/studioMel/?p=594 http://powahrecords.com/studioMel/?p=594#respond Mon, 22 Aug 2016 07:08:51 +0000 http://powahrecords.com/studioMel/?p=594

]]>
http://powahrecords.com/studioMel/?feed=rss2&p=594 0
Blåsmix Sallyswag http://powahrecords.com/studioMel/?p=590 http://powahrecords.com/studioMel/?p=590#respond Tue, 16 Aug 2016 13:56:53 +0000 http://powahrecords.com/studioMel/?p=590

]]>
http://powahrecords.com/studioMel/?feed=rss2&p=590 0
Sallyswag Mix http://powahrecords.com/studioMel/?p=584 http://powahrecords.com/studioMel/?p=584#respond Tue, 16 Aug 2016 13:48:19 +0000 http://powahrecords.com/studioMel/?p=584 Har kommit igång med Sallyswagmixen på allvar. Och jag börjar se ljuset ur tunneln, men det är väldigt mycket arbete.

Här har vi ett vackert fiolintro

]]>
http://powahrecords.com/studioMel/?feed=rss2&p=584 0
STUDIO Podcasten med producenten Pernilla Andersson http://powahrecords.com/studioMel/?p=579 http://powahrecords.com/studioMel/?p=579#respond Mon, 15 Aug 2016 20:43:33 +0000 http://powahrecords.com/studioMel/?p=579  

Producentpodden avsnitt 3 – Intervju med Pernilla Andersson

]]>
http://powahrecords.com/studioMel/?feed=rss2&p=579 0
Inspelning av Sallyswag  http://powahrecords.com/studioMel/?p=568 http://powahrecords.com/studioMel/?p=568#respond Mon, 04 Apr 2016 20:12:24 +0000 http://studio.melishamusicproduction.com/?p=568

 

Musikproducent, ljudtekniker och studioägare är Melisha Linnell. Låtarna är skrivna av bandmedlemmarna. Melisha kommer att bidra till en del arrangering.

Bandmedlemmar:

Sanna Eriksson – sång
Aurelia Dey – sång
Erika Risinger – fiol
Ebba Wigren – trumset
Nadia Hamouchi – trumpet
Anna Malmström – klarinett, basklarinett
Paulina Moberg – trombon
Nadina Pundins – elbas
Sanna Sikborn Erixon – elgitarr
Inledning

Sallyswag är ett liveband och musikkollektiv. Medlemmarna har rötter i dancehall, r’n’b/hiphop, pop/jazz, balkan/oriental, afro och svensk folkmusik.

Sallyswag har nyss släppt nya singeln ”Akta dig” som är en låt som Aurelia Dey skrev efter bandets första gig. Denna singel är producerad mixad och mastrad av Melisha Linnell.

Lyssna här:


Här är lite info om Sallyswag; ”Sedan startskottet på Umefolk (festival) har Sallyswag spelat ett 60-tal bejublade konserter över hela landet. Allt ifrån små intima scener, till stor amfiteater på Parkteatern i Stockholm dit 2500 personer kommit för att höra det omtalade världsmusikbandet. I konsertbagaget har Sallyswag även Urkult där de förtrollade hela publiken i Näsåkers upptrampade skogar sommaren 2014. Tidig vinter 2014 fick världsmusikbandet chansen att golva Femtastics trogna danspublik på Debaser i Stockholm med sina texter som  ”Systraskapet ska blomstra” och “Enade ändå inte samma färg, som en stam krigar vi för varann”.

I mars 2015 vann Sallyswag titeln som årets nykomling på Folk- och Världsmusikgalan med motiveringen:
”Normer och regler är inget för Årets nykomling. En stark och oväntad kryddblandning sätter inte bara smaklökarna på prov när de exploderar. Musik med rötter i grytan, musik som rör om – här kommer en riktigt cool käftsmäll.”

”Alla borde kolla in Sallyswag och om de är så här bra efter ett år, då kommer de kunna skapa magi i framtiden.”
// Tilla Andersson, Music Stage ”

Nu ska Sallyswag spela in sin EP med 6 eget skrivna låtar och har valt att återigen samarbeta med musikproducenten Melisha Linnell.

I en mansdominerad bransch är detta ett helt unikt projekt. Alla inblandade i detta projekt – frÃ¥n prestation till inspelning och ända till slutprodukt – kommer att bestÃ¥ av endast kvinnor. Den obalans i könsfördelning som musikindustrin under alla Ã¥r haft i musikproduktioner fÃ¥r igenom detta projekt ett litet feministiskt lyft.


  
  

]]>
http://powahrecords.com/studioMel/?feed=rss2&p=568 0
Test av Thuresson par CM 402 (vs. AKG C 414 par) http://powahrecords.com/studioMel/?p=549 http://powahrecords.com/studioMel/?p=549#respond Sat, 05 Mar 2016 07:59:06 +0000 http://studio.melishamusicproduction.com/?p=549 Igår Fredag 4 mars kom en gammal kurskamrat till mig från Mittuniversitetet som heter Farhang förbi för att visa sina Thuresson CM402 mikrofoner.

Mikrofonerna är handgjorda kondensatormikrofoner tillverkade av Jörgen Thuresson. Farhang berättade lite om mikrofonerna. Tydligen gör Thuresson dessa pÃ¥ köksbordet 😀 Shit vad coolt tänkte jag. Jag skulle vilja ha mikrofontillverkning pÃ¥ mitt köksbord haha. Farhang berättade att de har en specialkonstruktion pÃ¥ utsidan av plattan son sÃ¥g ut som en gul cirkulär skärm vilket gör att mikrofonen är mer mottaglig för basfrekvenser, vilket ocksÃ¥ gör den extra känslig för proximityeffekt vid närmikning.

Vi hade inte jättemycket tid så jag tänkte att det bästa sättet att testa är att spela in något. Sång tyckte Farhang och gitarr tyckte jag, så det fick bli båda. Poplåt med 4 ackord. Enkelt och bra.

Jag känner alltid att ett test kräver referens eller någon sorts jämförelse, även fast det ju självklart går att lyssna på mikrofoner utan att jämföra med något. Men det är kul!

Dessa mikrofoner används ofta till akustiska instrument, jazz och klassisk musik och därför valde jag AKG c414 par som jämförelse. Först mikade vi upp ett space:at (jag tror jag hittat pÃ¥ ett svengelskt ord där)  par sÃ¥ kallat a+b mikning. Det jag menar är egentligen “spaced pair” vilket helt enkelt betyder att det är tvÃ¥ mikrofoner med ca 0,5 meter eller mindre emellan. Finns lite olika praksis och teorier om avstÃ¥nd. (För mer info om uppmikningstekniker, läs artikeln jag skrev om vanliga “uppmikningstekniker”. )

Båda mikrofontyperna fick samma avstånd till ljudkällan vilket egentligen är lite olyckligt för AKG mikrofonernas skull. Här tappar de ganska mycket i de lägre frekvenserna plus känslighet, alltså i hur mycket volt de producerar/ hur mycket ytterligare förstärkning de behöver. AKG levererar alltid klarhet och krisp i de övre frekvenserna, och det gjorde även Thuresson. Vi ställde in båda mikrofonerna på njure.

Ja det var ju en underbar dröm att få lyssna på Jörgen Thuressons mikrofoner i stereo. Klarhet fast ändå med ett härligt djup. Det är ju fantastiska mikrofoner som verkligen levererade över förväntan. Jag tyckte att AKG stod sig väldigt bra i konkurrensen dock. Och som sagt så måste man veta att använda mikrofonerna till rätta saker. Detta med att studera olika mikrofoner är något jag verkligen längtar efter att fördjupa mig ytterligare inom.

Dessutom testade vi mono uppmikning med polar pattern 8. Gitarrist (Farhang) framför mikrofonen och sÃ¥ngerska (jag) bakom mikrofonen. Här tyckte jag att AKG var otroligt bra och klar. Thuresson lät tyvärr lite burkig och inte sÃ¥ klar längre i jämförelsen med AKG. Det skulle kunna varea sÃ¥ att Thuresson lämpar sig mycket bättre i njure eller omni? Eller med andra instrument i 8:an. NÃ¥got jag inte riktigt hann testa i mono! Synd. Skulle väl ocksÃ¥ velat testa Blumlein pair pÃ¥ dessa ocksÃ¥. Hörde att konserthuset (eller var det operan) i Stockholm har ett Decca Tree med Thuresson hela tiden redo i en takupphängning. 🙂 Nice.

Hela jämförelsen finns på iTunes, sök på Powah studiopodd, eller soundcloud eller pocaster osv

]]>
http://powahrecords.com/studioMel/?feed=rss2&p=549 0
Inspelning av fransk orgelmusik av Jehan Alain i domkyrkan, Organist Mikael Fridén. http://powahrecords.com/studioMel/?p=536 http://powahrecords.com/studioMel/?p=536#respond Mon, 02 Nov 2015 16:42:20 +0000 http://studio.powahrecords.com/?p=536 Jag hade för tillfället i fråga lånat fyra stycken mikrofoner av min pappa.
Dessa var bland annat två stycken AKG c 451 e från 1980, vilka är legendariska kondensatormikrofoner. AKG c451 e har lågt självbrus och man kan byta ut kapslarna för att uppnå önskad karaktäristik och upptagning. Dessa skulle jag använda till en uppmikningsteknik som heter ORTF.

Denna teknik kommer ifrån ”Office de Radiodiffusion-Television Francaise” och innebär två mikrofoner inställda på njure, placerade 170 mm från varandra, vinklade i 110°. (Se bild 1.)
Sedan hade jag också lånat två AKG C 414 EB från 1980 med vilka jag hade tänkt att använda till en stereofonisk uppmikningsteknik som heter Blumlein pair.

Blumlein uppfanns av Alan Dower Blumlein och har två bidirektionala mikrofoner placerade i 90° vinkel, väldigt nära varandra.
Denna teknik är mycket prisad och återger en mycket fin stereofonisk ljudbild. Jag ville använda denna teknik för att fånga rummet på ett korrekt vis. (Se bild 2.)
Akustiken i en kyrka är ju väldigt speciell och tillåter ljudvågorna att studsa vidare till en lång efterklang. Detta kan ju bli en aning problematiskt om man ska spela in orgel eftersom man ju inte vill att resultatet ska bli grötigt.
Mitt mål var alltså att använda ORTF som ”närmare” uppmikning och Blumlein som en komplettering. Att kombinera dessa fyra kanaler till en stereoinspelning.
Mitt ljudideal var ovan nämnda Hans-version av musiken, varm klangfärg med ganska mycket av akustiken med.

Mikael Fridén heter organisten som framför verken som jag spelade in i domkyrkan. Han är den sjuttonde i raden av domkyrkoorganister i Göteborg. Han har tidigare arbetat i 6 år som organist i Tölö-församling i Kungsbacka.
Konserten hölls som sagt i Domkyrkan i Göteborg och själva orgeln var byggd under tre år, från 1959 till 1962, av Magnussons Orgelbyggeri.
Verken som spelades på denna konsert var;
Chant Héroique och Chant de Paix komponerade av  Jean Langlais (1907-1991)
samt
Variations sur un thème de Clément Jannequin, Le Jardin suspend, Litanies komponerade av Jehan Alain (1911-1940)
På grund av lite tekniska omständigheter fokuserade jag mig endast på Jehan Alains kompositioner.
Jehan Alain var en fransk kompositör som var uppvuxen i en familj av musiker under början av detta seklet. Hans far var orgelbyggare och organist, hans bror kompositör och hans syster organist.
Under sitt korta liv hann Jehan komponera 120 verk, innan han som 29:åring dog i andra världskriget under en sammandrabbning med Tyskar. Han sägs ha träffat på ett infanteri när han åkte på sin motorcykel och hann döda 16 tyskar innan han själv blev dödad.  Efter sin död tilldelades han en ärofylld hedersmedalj för sitt mod.
Hans verk blev väl ansedda och ansågs ha en stor mognad trots kompositörens ringa ålder. Dessutom blev dessa verk världsberömda.

Jag blev ganska nöjd med resultatet. Mikrofonerna låter ju så bra i sig så det enda jag behövde göra i efterarbetet var att lägga ihop de fyra kanalerna, mixa ihop dem, panorera dem samt lägga på en limiter. Jag brydde mig inte att göra ytterligare förändringar eftersom jag ville behålla orginalljudet.
Inspelningarna tycker jag låter bättre än mina referenser, just för att så mycket av kyrkans akustik kom med. Det gör liksom hela atmosfären. Det enda som var lite synd var att det var mycket publik där som gjorde oljud och hade sig. Men det är ju också å andra sidan en del av atmosfären.
Detta som jag trodde skulle bli lagom roligt visade sig bli väldigt roligt.
Jag lärde mig att ju mer jag grävde i detta ämne, desto mer blev jag fascinerad av detta fantastiska och väldigt gamla instrument. Jag, som är väldigt intresserad av syntar, syntes och att skapa ljud fick en förbluffande insikt i att detta instrument ju var urfadern till den moderna synthen! Hur den mänskliga uppfinningsrikedomen hade skapat detta instrument utan de förutsättningar vi har idag är för mig otroligt fascinerande. Det instrument som vi så starkt förknippar med sakral musik men som ursprungligen inte alls användes till detta ändamål.
Sedan är också kompositören Jehan Alains öde ganska intressant. Det är paradoxalt att en organist och orgelkompositör som satte spirituella verk till världen och som praktiskt taget var uppvuxen i kyrkan gick ett sådant brutalt öde till mötes. Man kan ju anta att sättet han dog skapade en sådan uppmärksamhet i Frankrike att detta hjälpte hans verk att nå sin status och berömmelse.
Jag tyckte att jag hade planerat detta bra och uppnådde ett bra resultat.
Det jag också lärde mig var att hitta rätt placering för mina ”lyssnare” i ett större akustiskt rum med fokus på direktsignal och akustiksignal. Att det faktiskt gick att genomföra utan decibelmätare.
Det jag hade velat göra om jag fick göra om projektet var att få tag i riktiga teleskopstativ till mikrofonerna. Men å andra sidan blev nu resultatet mer publiknära vilket gav en annan dimension.

]]>
http://powahrecords.com/studioMel/?feed=rss2&p=536 0
Mixar Sallyswag http://powahrecords.com/studioMel/?p=534 http://powahrecords.com/studioMel/?p=534#respond Wed, 28 Oct 2015 12:05:29 +0000 http://studio.powahrecords.com/?p=534 Idag har jag gjort lite finslipningar på mixen tillsammans med låtskriverskan och sångerskan Aurelia Dey. Vi har jobbat mycket tillsammans och tänker väldigt lika.

Det är en svinbra lÃ¥t och utmaningen var egentligen att de olika delarna skulle framhävas pÃ¥ rätt sätt. Det är ju en speciell blandning av stilar vilket gör lÃ¥ten ganska “känslig” för felsteg.

Den fÃ¥r liksom inte falla eller inte “kicka in”.

I prodden har jag tänkt , vad är känslan av Sallyswag? Jo en stor jävla arena och känslan av LIVE musik!!!!! En box i magen!
Alla kan spela in studiotracks men kan man fÃ¥nga smäck-känslan av LIVE-bandet?? Och vad är grejen med Sallyswag?? Jo det är ju grymma musicierande brudar som kör just LIVE. Det fÃ¥r liksom inte bli för platt och för programmerat, dÃ¥ förlorar man allt. Det ska vara organic sounds och inte för syntetiska ljud.  SÃ¥ fokusen har varit pÃ¥ riktiga percussions, riktiga ljudeffekter som jag jobbat med och ibland ocksÃ¥ granulerat och mycket med stora akutstiska rum fast utan lÃ¥nga decayer i vissa frekvensomrÃ¥den.  Spelade ocksÃ¥ pads. Jobbade mycket med drops och stops. Ja det var ganska stor skillnad. Ljudfilerna som jag fick tillskickat var ganska kantstötta och inte sÃ¥ jättebra inspelade. Men de gick att fixa till ganska mycket. SvÃ¥righeten ligger i att fÃ¥ filer som det är distorsion pÃ¥, dem ska man egentligen skicka tillbaka. Lyckades ändÃ¥ de-noisa en del, bara för att jag är ju sÃ¥dan att jag ändÃ¥ vill testa att fixa saker. 😛

Har som vanligt jobbat mycket med rauting och grupperingar, master-faders, automatik osv. Ljudbildens bredd och djup. Kul som bara den eftersom det är sÃ¥ otroligt duktiga tjejer detta. Jag blev svin-nöjd, mixen lÃ¥ter bättre än mina referenser…

Aurelia blev också asnöjd och det är det viktigaste!

]]>
http://powahrecords.com/studioMel/?feed=rss2&p=534 0
Skapa ljud frÃ¥n Scratch – syntes http://powahrecords.com/studioMel/?p=527 http://powahrecords.com/studioMel/?p=527#respond Thu, 08 Oct 2015 11:29:00 +0000 http://studio.powahrecords.com/?p=527 Ljudkällor och vÃ¥gformer!
Det finns ju två huvudtyper av ljudkällor som vi musikproducenter använder oss av när vi skapar en ljudbild. Den första är Akustiska ljudkällor, alltså akustiskt genererade ljud (alltså akustiskt skapade ljud) och sedan har vi elektriskt genererade ljud. Sådana som är skapade av el!
Idag ska jag egentligen prata om elektriskt genererade ljud som är skapade av synthar.
Men jag kan nämna att det finns tre typer av akustiska ljudkällor från musikinstrument som genererar olika typer av klangfärg eller sound.
Dessa tre är:
Pipor
Membran
strängar
Här beter sig ljudvågorna på olika sätt och det är det som skapar olikheterna i ljudklangen.
Sedan har vi ju självklart även stämband som också skapar toner.

Ljudvåg
En ljudvåg består av en vågform med en cykel. En cykel är när vågformen färdats en gång på plussidan och en gång på minussidan.
Ljudvågor är ofta ganska komplexa och från en ljudkälla som innehåller en ton kan det skapas många andra toner som kallas övertoner.

De grundläggande vågformerna som vi har är:
SinusvÃ¥g (sine wave)      Som är den enklaste och renaste tonen som kan skapas, och den har inga övertoner. Den innehÃ¥ller alltsÃ¥ bara en frekvens.
SÃ¥gtandsvÃ¥gen (sawtooth)  Som ger ett ljusare och rivigare ljud och som genererar övertoner. Den är lättare att laborera och skapa andra ljud med. (Används till ljud som liknar brassljud i sitt sound)
Fyrkantsvåg (square wave) Denna avger en ihåligare klangfärg (sound) (Används till ljud som liknar soundet som pipor skapar)
Pulsvåg (Pulse wave) Är egentligen en fyrkantsvåg fast med en större vidd på ena sidan. (Den negativa fasen) Pulse-width. Genom att modifiera (ändra) pulse-widthen så kan man skapa förändringar i klangfärg och övertoner.
Triangelvåg (triangle wave) ger en mjukare ton än sågtands och fyrkantsvågen. Brukar ofta användas som vågform till en syntmodul som kallas LFO Low frequency Oscillator.

Brus
Ja brus är också viktigt att ta med när det gäller skapande av ljud. Det finns huvudsakligen tre olika typer av brus. Det är rosa brus, vitt brus och brunt brus.

 

Läs min analys om Alicia Keys och Ann Mincielis inspelningstekniker här.

 

SYNTES – BEGREPP

Syntes – ordet kommer frÃ¥n grekiskan och betyder att ”sätta ihop”. Begreppet handlar om att kombinera separata element för att skapa en ny och sammanhängande helhet.

Oscillera: rörelse, när något pendlar fram och tillbaka inom en specifik brytpunkt. Som en vågform gör!

Oscillator: En modul som skapar denna rörelse. En modul som skapar vågformen helt enkelt.

Syntes när det gäller syntesizers handlar alltså om att kombinera ljud och ljudmoduler, filters, envelopes för att skapa nya ljud.

Fråga:
Låt säga att du har skapat två stycken sågtandsvågformer som oscillerar i precis samma ton och exakt samtidigt. Vad händer då?

Phase
Handlar om vilken fas ljudvågen är i, alltså i vilken position på tidslinjen. När något ”fasar” börjar alltså ljudvågorna inte samtidigt, de är ur fas.

Polarity:
Polaritet i detta sammanhang (Icke att förväxla med mikrofonpolaritet!) betyder huruvida ljudvågen börjar från den negativa riktningen eller den positiva. (Jag brukar tänka att om den börjar uppifrån: ”Nordpolen” eller nedifrån ”sydpolen”)

Olika syntes-tekniker

Subtraktiv syntes
I denna process så tar man en ljudkälla och reducerar och formar med filter.
Subtraktiv syntes är den kanske vanligaste syntesmetoden.
(Exempelvis synten Minimoog (Analog) som skapades av Bill Hemsath och Robert Moog)

Additiv syntes
Man kan säga att det är tvärtom mot vad subtraktiv syntes är. Man lägger ihop flera ljudkällor för att skapa nya ljud. Vetenskapsmannen som lade grunden till detta hette Joseph Forier. (som dessutom upptäckte växthuseffekten!) Han exprementerade med komplexa periodiska vågformer och fann att man kunde bryta ner dem i beståndsdelar som blev till sinusvågor.
(Exempelvis Kawai K5000 1996 (Digital))

AM metod – Amplitude modulation
Bygger på samma teknik som AM Radio sändningar. Här har vi en våg som fungerar som en bärande våg för att skicka iväg ljudet.

FM/PM syntes РFM st̴r f̦r Frequency Modulation och PM st̴r f̦r Phase Modulation.
Dessa tekniker betyder alltså att en vågform används som ”styrmotor” för att påverka en annan vågform vidare. Även FM tekniken, som uppfanns på 1970-talet av John Crowning, är grunden till FM radioteknik.

Granulär synthes
Betyder att man splittrar upp en vågform i massa delar eller partiklar för att skapa ett nytt ”moln” av ljudet.

Det viktiga för klangfärgen här är så kallad ”grain density”, hur många partiklar eller uppdelningar av ljudet per sekund.
(Exempel Mahlström (Software) av Reason …..som ocksÃ¥ är en….)

Wavetable
Detta är en syntesteknik som baseras på ”tabeller”/bibliotek/ ett urval av olika vågformer som kombineras till nya ljud.
(Exempel Mahlström (Software) av Reason)

Sampling
Man behöver inte ha en oscillator som ljudkälla, man kan också ha en sampling.

Olika moduler i en synth – Moduler = delar

Oscillator
Skapar ljudet/vågformen

Filter
Ett filter är helt enkelt ett filter som kan filtrera ljudets frekvenser på olika sätt.
När det gäller synthesizers då så är arkitekturen av synthen, alltså uppbyggnaden avgörande för hur soundet blir. Vanligaste filtrena är lowpass och highpass men sedan finns också bandpass och bandreject. Sedan brukar det finnas knappar där man kan välja brytpunkten på filtret.

LFO
Low frequency oscillator. Används som styrmotor för att styra andra ljud.

Envelope
Är en modul som styr uppförandet av ljudet. Hur snabb attack och releasen är. Hur decayen och sustainen är inställld. Påverkar intensitet och längd och kan appliceras på vågformen eller fungera som en ”controller” till filter.

Amplifier
Behöver jag väl ändå inte förklara.

Hard sync eller Oscillator sync
Här är två oscillatorer sammankopplade i symbios där den ena fungerar som master och den andra som slave. Slaven måste börja om med sin vågform när mastern har avslutat sin, oavsett om slaven är klar eller ej.

Ring modulation
Är en modul som sammanför två ljudsignalen där outputen blir en summa av differanserna mellan signalerna.

Lite tutorial pÃ¥ det jag sagt: 

http://youtu.be/9hshgJHbHK4

http://youtu.be/gtS77nNcmjU

]]>
http://powahrecords.com/studioMel/?feed=rss2&p=527 0
OM-Mixning Analogt Point of No return (min lÃ¥t) pÃ¥ Neve 8048 / RE-mix ALL Analog (Point of No return by Melisha) on Neve 8048 console http://powahrecords.com/studioMel/?p=504 http://powahrecords.com/studioMel/?p=504#respond Sat, 11 Apr 2015 11:37:17 +0000 http://studio.powahrecords.com/?p=504 Further down on this page you can read the english translation…

Mitt första mixningsprojekt skulle bli till att göra en om-mixning av min lÃ¥t Point of No Return som jag släppte pÃ¥ egna Powah Records i 2013. Skivbolaget som nog kan kategoriseras som det mest hemliga skivbolaget i världen!! Det minst marknadsförda skivbolaget i världen! Men som ändÃ¥ tuggar pÃ¥ med lÃ¥tar som släpps… (Nu ska jag dock med en tÃ¥r i ögat skrota namnet Powah Records och använda namnet Melisha Musicproduction istället)

Min tidigare mix och mastring har endast gjorts digitalt. Jag hade analoga preamps men hade inte tillgång till någon annan analog hårdvara. Nu ville jag se vad skillnaden skulle vara om jag hade mixat i ett analogt mixerbord. Faktum är att jag nu skulle utmana mig själv att endast mixa analogt!!

Tyvärr så kan jämförelsen inte bli helt komplett på grund av vissa orsaker; 1. orginalmixen är även mastrad, 2. Leadsångspåret är inte samma. 3. Jag är inte lika van vid att mixa analogt. Men det var också de enda skillnaderna. (Jag kan alltså försöka få till en mastring på denna låten också i övningssyfte om jag frågar riktigt snällt kanske?)

Först fixade jag ett multitrack med alla separata spår. Helt utan effekter eller processorer. Konsoliderade spåren så att de skulle hamna på rätt plats, rename:ade och exporterade från audiofönstret så att det gick fort. Så importerade jag spåren i ProTools på Svenska Grammofonstudion och mixen kunde börja. Eftersom allt skulle mixas analogt fungerade Protools endast som uppspelare, man behövde alltså inte röra datorns Protools-mixerbordets reglar. Inte heller behöver man skapa masterreglar. De finns där ändå sublimt.  n stund tog det ju för att sortera allt. Gruppera saker, fixa markers samt strip scilence. Skriva spår på tejprullen som var utrullad på Neve-mixern.

Först blev det panorering och eq. Jag ville veta hur eq:n fungerade och lät. Man kunde välja vilket q-läge man ville använda i eq-läget och jag valde low Q vilket ju betyder att ett större område påverkas. Rattarna var liksom två funktioner i ett. Först hitta valt läge med undre ratten och sedan påverka med övre ratten. Två rattar per eq-band. Eq:n var inte skarp. Den var varm och kändes rockig fast brusade inte så mycket alls. Problemet var också att lyssningen påverkades mycket av att det glappade i mastervolymens ratt. Väldigt irriterande. Men man vande sig fort att ställa saker till rätta.

Panoreringen kunde ställas i direktional eller vanligt panoreringsläge. Inga konstigheter. Jag assignade fyra grupper, 1-2 = Musik, 3-4 = Trummor, 5-6 = sång, 7-8 = effekter.

urai 1176 på basen

1 Urai 1176,  1 Urai 1176 R, trumpaketet, skulle egentligen använt 1178 som ju fanns men tänkte inte på det.

Dbx 160x på sången
Bx20 reverb
Space echo
Eq samt pan = neve console

Tube tech bandkompressor på master

Jämför med mitt orginal mixad endast i datorn: Melisha Point of no return spotify
Egen analys:
Om man bortser från att min orginal är bredare och krispigare och allt är bara maxat på grund av mitt jobb med MASTRINGEN så är min omedelbara reaktion att (NEVE- mixen) trummorna låter väldigt bra. Bastrumman låter väldigt hård och distinkt. Allt är mycket distinkt och låter äkta. Mer rockigt och edgigt. Gitarrerna låter också bra. Pianot också. Det är en bra känsla. Sången låter också väldigt inne i låten. Men jag har också mixat låten annorlunda för jag har inte lagt sången så utbrett på denna mixen. Jag ville ha känslan av ett pop-rock-band som spelade. Lite mer re-amping osv. Reverbet lades mer på sidan också. Jag ville testa att göra så för att det skulle urskiljas ännu mer. Det är ju trots allt ett helt analogt plate-reverb!
Jag gillar fortfarande min orginalmix. Den har den perfekta ljudbilden för att ge den känslan jag vill förmedla! Men jag har ju dock lagt ner massor med tid på den. Men denna var en liten annorlunda känsla på.

Here is the english translation…

My first mix-project in SGS would be to do a re-mix of my song “Point of No Return” which I released on Powah Records in 2013. This is the record company that can be mentioned as the most secret record company in the world!! The least marketed record company in the world! But still releases songs from time to time…

My original mix and mastering has only been made digitally. I have analog tube preamps but didnt have access to any other analog hardware at the time. (I bought my TAC mixer later) Now I wanted to see the difference in results if I had only been working analogue.

But the comparison can not be all complete, because of a few reasons; 1.the original is mastered, 2. The lead vocal is not the same because I lost the latest version of the lead-recording, 3. I am not as accustomed to analogue mixing. (Maybe I can be able to try out an analogue mastering too?)

First, I fixed the multitrack without effects or processing. Consolidated track regions so they would be at the right part of the arrangement, renamed and exported from the audio window. Then I imported the tracks in Protools (of SG-Studio) and the mix could begin. Because everything would be mixed analogue, Protools was only working as a player, all the tracks in the computer Protools mixer was untouched. No master tracks were created ether. They are there even if they are not created visually in the program.

It took a while to sort things. Group things, fix markers and strip scilence. Write tracknames above the track faders on the Neve console.

First pan and eq, I wanted to know how it worked and sounded. You could choose q-mode between low and high. Every knob was two-functional. Choose the mode of your choise on the black part of  the knob and then affect that mode with the grey part of the knob.  The Eq was not “sharp” or “chrisp”, it was warm and felt rock & Roll but didn’t make much noise at all! I had a problem with the knob of the master volume though, because it was a bit broken so you had to wiggle it a bit to make it work properly.

The pan was either directional or just regular pan mode.

I assigned groups, 1-2 = Music, 3-4 = Drums (compressed), 5-6= vocals, 7-8 = effects

urai 1176 på basen (insert)

1 Urai 1176,  1 Urai 1176 R, trumpaketet, skulle egentligen använt 1178 som ju fanns men tänkte inte på det.

Dbx 160x på sången (insert)
Bx20 reverb (send, cue)
Space echo (send, cue)
Eq & pan = neve console

Tube tech bandkompressor på master

Compare to my original mix done in the computer: Melisha Point of no return spotify
Analysis:
If you diregard the fact that my original is so much more wider and more crisp and maximized because of all the job with the mastering, then my immediate reaction is that (NEVE-console) the rhythm section is sounding really good.  The basedrum is very hard and distinct. Everything has the feel of being real. More rock and edge to it. The guitars has a real good sound to it aswell. The piano too. Its a very good feel to it. The vocals is very much into the sonic landscape so to speak. But the mix is also different because I intended to make it that way. Instantly when I heard the sound of the console I made choices towards the pop-rock style also with less focus on the vocals. I wanted to have the feeling of a band playing all though all the instruments are played by me and the rhythm-section are made by synthesizers. NO samples are used. All the drums are programmed by me. I used more re amping in the vocals and instruments. I also chooses to make the reverberation more distinct by putting it on the side of the whole picture. After all, its an BX20 analogue plate-reverb!
I still like the original mix. It has the perfect sound image to bring the feeling I am after. But this mix had a different feel to it and I like it very much too!!
]]>
http://powahrecords.com/studioMel/?feed=rss2&p=504 0