Monthly Archives: February 2014

Reverberation

How does sound behave in a room? And what is really reverberation? When sound is generated within a space, a room, a hall, a church; the sound grows to a certain level. This level is called the equilibrium point. The more sound energy, the higher equilibrium. When the sound is turned off, it takes a certain time for the sound energy to decay to the point that you will not hear it. This is reverberation.  Reverberation is as you all know a very important parameter for creating good quality sound.  It is…

Sound Absorbtion

There are generally three types of sound absorbers; Volume or resonance absorbers. Most effective at lower frequencys. http://www.audioholics.com/room-acoustics/helmholtz-resonant-absorber   ”Helmholtz resonance” is the phenomenon of air resonance in a cavity. The name comes from Hermann von Helmholtz who was the author of the classic study of acoustic science. 2.    Panel absorbers Most effective at lower frequencys. http://dogbreath.de/misc/PlaneAbsorberResonance.pdf ”Base-traps” 3.   porous absorbers Most effective at higher frequencys.   The energy of sound can not be destroyed, but it can change from one form to another The vibratory energy of sound…

Begreppet “Form” inom musik samt recension av “lÃ¥tskrivar”-böcker….

Form inom musik och i musikstycken definieras som det utförande, arrangerande och hur de olika elementen inom musik är organiserade inom kompositionen. Form innehÃ¥ller olika element i musiken som t.ex  tonalitet, melodi, rytmik och uppbyggnadsdelar. Ett musikstycke som kommer frÃ¥n den europeiska kulturen har ofta repetiva moment för att lyssnaren ska fÃ¥ upplevelsen av igenkänning. Som Jason Blume pratar om i sin bok ”6 steps to Songwriting sucess” sÃ¥ finns det inom populärkulturen en utförlig struktur som dessutom är mycket analyserbar ur bÃ¥de musikskaparens synvinkel men ocksÃ¥ ur ett Ã¥hörar-perspektiv;…

Trummor test av mikrofonplacering

a. Inspelningen gjordes i en studio pÃ¥ Brewhouse i Göteborg. Dock inte i min egna lokal utan jag fick lÃ¥na en. Trummisen heter Patrik Peterson. b+c. En mikrofon centerplacerad: Jag använde min Neumann TLM 103 och placerade den i center framför trummisen och trumsetet. Jag höjde upp stativet sÃ¥ mikrofonen hängde ganska högt (se bild ovan.) Ljudet blev ganska bra tyckte jag. Inspelningsrummet och trumsetet lät ju väldigt bra. Jag är ju väldigt nöjd med den här mikrofonen och jag tycker att jag aldrig blir besviken när jag använder den….

Flygel mikning

        Längst ner kan ni höra resultatet. (Det är jag som spelar pÃ¥ flygeln ocksÃ¥ eftersom jag inte fick fatt i nÃ¥gon annan som kunde göra det) a. Pianot är en flygel av märket Malmsjö. b. Inspelningen gjordes i ett sÃ¥ kallat ”pianorum” pÃ¥ Brewhouse. c. Jag använde 2 st stormembran/kondensatormikrofon Neumann TLM 103 samt 2 st smÃ¥membran AKG SE 300 B. BÃ¥da med upptagningskaraktäristik njure. d. Jag hade en sorts AB mikning 20 cm frÃ¥n ljudkällan samt 60-80 cm mellan mikrofonerna. Beroende pÃ¥ vilken tagning jag…

Bas + amp. mikrofontest

Inspelning bas uppmikad samt line. Resultatet kan lyssnas pÃ¥ nedan… a. Basstärkaren som användes var en Backline. Den hade dock ett missljud, ett brus men det kunde jag inte göra nÃ¥got Ã¥t. Basen som användes var en Squier. b. Inspelningen har gjorts i min studio. c. Mikrofontyperna som har använts är shure SM 57 d. On axis: Bra ljud och frekvensupptagning. Soundet av basstärkaren kommer med pÃ¥ ett bra sätt förutom missljudet. Anslagsljuden lÃ¥ter klara och basfrekvenserna är pÃ¥ en bra nivÃ¥ och inte för höga. 1 meter: Detta lät…

Elgitarr m. amplifier mikning

  Elgitarren som har använts är en Squier standard och förstärkare är en Marshallförstärkare, se bilden ovan. Inspelningen har gjorts i min studio. Mikrofontyperna som har använts är shure SM 57 Inspelningen är en lÃ¥t av( 60-tals ) Beatles som heter ”SHe was just 17” On axis: Detta sound lät väldigt runt och fint. Frekvenserna var mestadels mellanfrekvenser men hade även en märkbar höjning  vid 3k Off axis: Detta lät mer ”burkigt” och kanske mer LIVE-tv /Radio 60-tals autentiskt. Lite telefonsound. Mkt high mid. a + b mikning: Skön uppmikning….

Ack gura mikrofontest

Gitarren som användes är en Cort stÃ¥lsträngad. Inspelningen gjordes i mitt sÃ¥ngbÃ¥s. Det var tvÃ¥ kondensatormikar som användes. Monoinspelning vid 12 bandet: Inspelningen lät ganska platt och trist. Ganska mycket high mid klang och mindre bas. Det lät lite ”burkigt” Monoinspelning vid stallet: Lite basigare. Helt okej frekvensupptagning i de flesta banden. A och B mikning: Denna inspelning blev klart bäst. Den lät fint stereobreddad och frekvensupptagningen var väldigt bra. Mikning ena mik vid gitarristens öra och andra vid 12.e bandet: Inte lika bra som A och B men det…

Mic test vocal

Typ av mikrofon som har använts här är en Neumann TLM 103. Denna mikrofon är en kondensator mikrofon som är en stormembrans mik. Ljudupptagningen är njure. Off axis ljudet är pÃ¥ denna mikrofon ganska bra. Den har en ”flat” frekvensrespons upp till 5 khz och en närvaro boost pÃ¥ 4 db pÃ¥ frekvenser över dessa. Mikrofonen är A-weighted i sin konfiguration. Inspelning – “Snett förbi” Snett förbi: Denna mikrofon har ju väldigt bra upptagning även snett förbi men det     förloras en del mittenfrekvenser samt basfrekvenser. Puffljud, ss-ljud,t-ljud och…

AKUSTIK

Akustik är läran om ljud och ordet kommer frÃ¥n grekiskan.   För att ljud ska uppstÃ¥ mÃ¥ste nÃ¥got svänga eller vibrera. När du slÃ¥r pÃ¥ en gitarrsträng vibrerar den och skapar sÃ¥ledes ljud. Tonhöjden bestäms av antalet svängningar per sekund. Antalet svängningar per sekund kallas frekvens och detta mäts i hertz, hz.   hög frekvens => mÃ¥nga svängningar per sekund => högre ton lÃ¥g frekvens => fÃ¥ svängningar per sekund => lägre ton   Infraljud När svängningarna är väldigt fÃ¥, alltsÃ¥ har frekvens under 20 herts sÃ¥ kallas ljudet för…