Monthly Archives: March 2014

Testing of the studio acoustics of the control room

I have had many different kinds of studio rooms over the years. One at Swedish Radio´s old facilities in BagaregÃ¥rden, one at Bohus studio Kungälv (One room I rented there), one at Viktoriagatan where the old music universety was, one at Brewhouse where I rented an area of 50 m2 and had to rent out a little less than half the area to two songwriters. The last room was really a disaster for me because it was impossible to work at the same time as the two songwriters because it…

Reflektion kring Eva Sanners bok “sÃ¥ blir du mer kreativ”

Eva Sanners bok ”SÃ¥ blir du mer kreativ” handlar om skapandeprocessen, den kreativa processen. Hon behandlar de olika steg, frÃ¥n idéer och visioner till kritiska röster inifrÃ¥n och utifrÃ¥n och slutligen till genomförande och finputsning. Hon tar ocksÃ¥ upp idéer som kan hjälpa till med kreativiteten och vad som ocksÃ¥ hämmar den. Eva är diplomerad psykosyntesterapeut och ocksÃ¥ frilansjournalist inom psykologi, personlig utveckling och hälsa/välbefinnande. Detta gör att hon har mycket kunskaper inom den psykologiska biten som är väldigt viktiga. Hämmande faktorer kan vara stress och press men ocksÃ¥ de…

Analys filmmusik; diegetisk kontra icke-diegetisk

Musik pÃ¥verkar film nÃ¥got otroligt fenomenalt, en skräckscen som helt plötsligt fÃ¥r ”Benny Hill” musik spelad blir plötsligt banal och lite löjlig. Samtidigt som en oskyldig barnmelodi med en dissonant bordunton kan göra scenen väldigt skräckinjagande. En bild kan bli vacker, varm, spännande, rolig, läskig, konstig, melankolisk, tuff, cool, snäll ja allt man vill ha den till i sin uppbyggnad, helhet och utformning. Detta handlar alltsÃ¥ om musik som filmskaparen vill ha med för att skapa en stämning eller känsla i filmen och kallas för icke-diegetisk musik, stämningsmusik. NÃ¥got som…

Analys av Dan Alkenäs ”Mitt komponerande” ljudfil.

Analys av Dan Alkenäs ”Mitt komponerande” ljudfil. Det kommer att uppstÃ¥ svÃ¥righeter med att hÃ¥lla denna analys till 300 ord eftersom mitt huvud bara exploderar av följdfrÃ¥gor.  Jag mÃ¥ste fÃ¥ varna er frÃ¥n att läsa följande text, den kanske inte är vacker, men den är Ã¥tminstone ärlig. Jag skulle faktiskt tycka att det vore intressant att fÃ¥ läsa Dan Alkenäs forskning fast inte för att jag är intresserad av hur just han komponerar, men för att jag ställer mig frÃ¥gan om vilken typ av relevant information som uppkommit utav studien….

Modal Resonances

What is modal resonances? This is the resonance phenomena that you will find in any enclosed space. The dimensions of the area, the frequency of the sound, the reflection surfaces, they are all parameters that change how sound behaves in these areas. You can read a great explanation in this great book that we read in the Electroteqnique B course in Mittuniversitetet, (where I attend) the book is  “Master handbook of acoustics 5 edition” about Modal resonances; “Modal resonances are preferred frequencies where energy is concentrated. Most musical instruments use…

Begreppet “GENRE”

DÃ¥ ställer vi oss frÃ¥gan, vad betyder detta begrepp i en mer detaljerad beskrivning? Och vilka metoder och kriterier finns det för att definiera olika ”genrer” inom musiken.   Vi människor har följaktligen en förmÃ¥ga att kategorisera och fördela världen enligt sammanhang eller mönster. Detta är en logisk följd av hur vÃ¥ra hjärnor fungerar i förhÃ¥llande till vÃ¥r perception, vÃ¥r uppfattningsförmÃ¥ga. Hjärnan sorterar saker för att minnas information och detta hjälper oss i hur vi ska förhÃ¥lla oss till vÃ¥r värld. Detta gäller i synnerhet för vÃ¥r gemensamma kommunikativa förmÃ¥ga,…

Reflection, diffraction, refraction

Reflection of sound is a phenomena that emerges when sound hits something. Its the reflections in a room that tells us about the shape and size of a room and help us define the charactaristics of it. Specular reflections means that sound behaves like rays of light; the angle of incidence is equal to the angle of reflection. This is described by Snells law. Flutter echoe is a type of echoe that emerges when we have two paralell walls is placed in a certain distance to each other. The sound…

Diffusion

Diffusion is a measurment of the spread of sound energy in a specific space. Why do we need diffusors? We need it because we want to obtain equal intensity in every frequency-area or “frequency -band”. You can measure diffusion in a room by measure the decay in different spots in the room. Good diffusion leaves a graphic of a exponential type, a straight line. And you can also measure the reverberation time in different spots where good diffusion leaves the same reverberation time in these spots.  

Comb filter effect

Comb filter effect is the effect that is created for example when two exact same sound signals are added and one of them is just a bit delayed. Signal a and b. Signal b hits the down-phase of signal a:s waveform with an equal “up-phase” and “turns off” frequencies which creates this effect. This effect is mostly auidible in higher frequencies. For example, when you listen to a mono-recording through stereo speakers, this effect will emerge as soon as you are moving from side to side and not sitting right in…