Monthly Archives: January 2015

Impulse Response, Convolution reverb och Logic

Programmet som man använder till att mäta impulse-respons i ett rum heter Impulse Response Utillity. Ett väldigt enkelt program som även har ett sinus-sweep ljud frÃ¥n djupaste frekvens till högsta inom det hörbara spektrumet. Rummet är ett stort inspelningsrum bredvid min lilla studio som jag kan nyttja ocg den ser ut sÃ¥ här: Jag använde mig av tvÃ¥ mikar sÃ¥ att inspelningen blev stereo. Det blev sammanlagt 5 tagningar med olika mikrofonplaceringar. Efter att ha ”spelat in” impulssvaret konverterar man det vidare till en fil lämplig att användas till Logic…

Editering i Pro tools

MÃ¥lsättning: -Skrolla och loopa under uppspel. -FörstÃ¥ Protools editeringslägen (edit modes) -Känna igen skillnaden mellan absolut grid (inrutning (av taktarter)) och relative grid -Konfigurera grid (inrutning) och nudge (finjustering) -editeringskommandon -FörstÃ¥ effekterna av editeringslägen för rörliga och klippfunktioner -Skapa Fade-in (tona in), Fade out (tona ut) och crossfade (sammansmälta med toning) effekter pÃ¥ dina spÃ¥r. -Anpassad information efter LOGICBOKEN: – Markers/Memory locations – Looping and grouping clips – arbeta med grupperingar istället för folders – color coding   Att välja uppspelslägen   Scrolling (Att skrolla) (I logic: the catch button)…

Att editera ett arrangemang i Logic pro X

Att använda ”markers” för att navigera i arrangemanget.   1 – 2. Att lära sig MARKERS -Klicka Marker Track knappen. DÃ¥ kommer dessa ”markers” att visas pÃ¥ ett ”spÃ¥r” ovanför alla andra spÃ¥r. För att skapa en ”marker” sÃ¥ ställer man playhuvudet där man vill placera markeringen och trycker pÃ¥ + knappen. 3.TRACK COLORS – Lyssna pÃ¥ spÃ¥ret. I sektionerna A1 och B1 lÃ¥ter kicken svag, förutom den som är i början av A1. (Senare ska vi kopiera upp denna kicken för att fylla i bÃ¥da sektionerna) I arrangemangsfönstret sÃ¥…

GRUNDLÄGGANDE MIDI

  MIDI – Musical Instrument Digital Interface Midi är ett protokoll som skickar digital information till ett instrument. Det kan antingen vara ett hÃ¥rdvaruinstrument (ett riktigt instrument som exempelvis en keyboard) eller ett softwareinstrument (som finns inuti datorn). Informationen handlar om hur nÃ¥got har spelats, vilka toner (pitch), hur länge (duration), ljudstyrka (volume), anslag (Velocity), ADSR = Attack, delay, sustain and release, panning, pitch bend, timing, och skickas i form av bytes, 8 bitars digitala nummer. (Ettor och nollor) Midi kommunicerar alltsÃ¥ inte audiosignal. Detta gör att man kan modifiera…

Analys av Henrik Stannovs ”Musikjuridik – handbok om upphovsrätt och musik”

Kort resumé av bokens innehÃ¥ll Denna upplaga av boken är reviderad och uppdaterad för de bestämmelser som gäller Ã¥r 2014 och behandlar inte bara upphovsrätt, men även avtalsrätt, och de närstÃ¥ende rättigheter och regelverk som musikbranschen rör sig inom. Den har fyra kapitel och en sektion med bilagor och är utformad i formsprÃ¥ket som gäller för handböcker. Informationen delas in i förklarande sektioner med tillhörande rubrik. I vissa kapitel delas informationen även in i bokstavsordning. I första kapitlet som heter ABC om upphovsrätt och avtal informeras läsaren till vad som…

Foleyuppgift

Inledning Efter att ha gÃ¥tt igenom alla föreläsningar om Foley kände jag mig fortfarande spänd pÃ¥ uppgiften. Det var roligt samtidigt som det var nÃ¥got jag aldrig gjort förut. Jag försökte hitta nÃ¥got bra klipp som jag kunde ljudlägga. Det var jättesvÃ¥rt eftersom jag inte riktigt visste vad jag skulle leta efter. Jag satt och tittade pÃ¥ lite olika videos/tutorials pÃ¥ Foley pÃ¥ youtube och fastnade pÃ¥ en serie som heter ”Film Riot”. Det är därifrÃ¥n jag fick klippet som jag lade ljud till. De visade ocksÃ¥ lite tips om…