Inspelning av fransk orgelmusik av Jehan Alain i domkyrkan, Organist Mikael Fridén.

Jag hade för tillfället i fråga lånat fyra stycken mikrofoner av min pappa.
Dessa var bland annat två stycken AKG c 451 e från 1980, vilka är legendariska kondensatormikrofoner. AKG c451 e har lågt självbrus och man kan byta ut kapslarna för att uppnå önskad karaktäristik och upptagning. Dessa skulle jag använda till en uppmikningsteknik som heter ORTF.

Denna teknik kommer ifrån ”Office de Radiodiffusion-Television Francaise” och innebär två mikrofoner inställda på njure, placerade 170 mm från varandra, vinklade i 110°. (Se bild 1.)
Sedan hade jag också lånat två AKG C 414 EB från 1980 med vilka jag hade tänkt att använda till en stereofonisk uppmikningsteknik som heter Blumlein pair.

Blumlein uppfanns av Alan Dower Blumlein och har två bidirektionala mikrofoner placerade i 90° vinkel, väldigt nära varandra.
Denna teknik är mycket prisad och återger en mycket fin stereofonisk ljudbild. Jag ville använda denna teknik för att fånga rummet på ett korrekt vis. (Se bild 2.)
Akustiken i en kyrka är ju väldigt speciell och tillåter ljudvågorna att studsa vidare till en lång efterklang. Detta kan ju bli en aning problematiskt om man ska spela in orgel eftersom man ju inte vill att resultatet ska bli grötigt.
Mitt mål var alltså att använda ORTF som ”närmare” uppmikning och Blumlein som en komplettering. Att kombinera dessa fyra kanaler till en stereoinspelning.
Mitt ljudideal var ovan nämnda Hans-version av musiken, varm klangfärg med ganska mycket av akustiken med.

Mikael Fridén heter organisten som framför verken som jag spelade in i domkyrkan. Han är den sjuttonde i raden av domkyrkoorganister i Göteborg. Han har tidigare arbetat i 6 år som organist i Tölö-församling i Kungsbacka.
Konserten hölls som sagt i Domkyrkan i Göteborg och själva orgeln var byggd under tre år, från 1959 till 1962, av Magnussons Orgelbyggeri.
Verken som spelades på denna konsert var;
Chant Héroique och Chant de Paix komponerade av  Jean Langlais (1907-1991)
samt
Variations sur un thème de Clément Jannequin, Le Jardin suspend, Litanies komponerade av Jehan Alain (1911-1940)
På grund av lite tekniska omständigheter fokuserade jag mig endast på Jehan Alains kompositioner.
Jehan Alain var en fransk kompositör som var uppvuxen i en familj av musiker under början av detta seklet. Hans far var orgelbyggare och organist, hans bror kompositör och hans syster organist.
Under sitt korta liv hann Jehan komponera 120 verk, innan han som 29:åring dog i andra världskriget under en sammandrabbning med Tyskar. Han sägs ha träffat på ett infanteri när han åkte på sin motorcykel och hann döda 16 tyskar innan han själv blev dödad.  Efter sin död tilldelades han en ärofylld hedersmedalj för sitt mod.
Hans verk blev väl ansedda och ansågs ha en stor mognad trots kompositörens ringa ålder. Dessutom blev dessa verk världsberömda.

Jag blev ganska nöjd med resultatet. Mikrofonerna låter ju så bra i sig så det enda jag behövde göra i efterarbetet var att lägga ihop de fyra kanalerna, mixa ihop dem, panorera dem samt lägga på en limiter. Jag brydde mig inte att göra ytterligare förändringar eftersom jag ville behålla orginalljudet.
Inspelningarna tycker jag låter bättre än mina referenser, just för att så mycket av kyrkans akustik kom med. Det gör liksom hela atmosfären. Det enda som var lite synd var att det var mycket publik där som gjorde oljud och hade sig. Men det är ju också å andra sidan en del av atmosfären.
Detta som jag trodde skulle bli lagom roligt visade sig bli väldigt roligt.
Jag lärde mig att ju mer jag grävde i detta ämne, desto mer blev jag fascinerad av detta fantastiska och väldigt gamla instrument. Jag, som är väldigt intresserad av syntar, syntes och att skapa ljud fick en förbluffande insikt i att detta instrument ju var urfadern till den moderna synthen! Hur den mänskliga uppfinningsrikedomen hade skapat detta instrument utan de förutsättningar vi har idag är för mig otroligt fascinerande. Det instrument som vi så starkt förknippar med sakral musik men som ursprungligen inte alls användes till detta ändamål.
Sedan är också kompositören Jehan Alains öde ganska intressant. Det är paradoxalt att en organist och orgelkompositör som satte spirituella verk till världen och som praktiskt taget var uppvuxen i kyrkan gick ett sådant brutalt öde till mötes. Man kan ju anta att sättet han dog skapade en sådan uppmärksamhet i Frankrike att detta hjälpte hans verk att nå sin status och berömmelse.
Jag tyckte att jag hade planerat detta bra och uppnådde ett bra resultat.
Det jag också lärde mig var att hitta rätt placering för mina ”lyssnare” i ett större akustiskt rum med fokus på direktsignal och akustiksignal. Att det faktiskt gick att genomföra utan decibelmätare.
Det jag hade velat göra om jag fick göra om projektet var att få tag i riktiga teleskopstativ till mikrofonerna. Men å andra sidan blev nu resultatet mer publiknära vilket gav en annan dimension.

No comments yet.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.