Test av Thuresson par CM 402 (vs. AKG C 414 par)

Igår Fredag 4 mars kom en gammal kurskamrat till mig från Mittuniversitetet som heter Farhang förbi för att visa sina Thuresson CM402 mikrofoner.

Mikrofonerna är handgjorda kondensatormikrofoner tillverkade av Jörgen Thuresson. Farhang berättade lite om mikrofonerna. Tydligen gör Thuresson dessa pÃ¥ köksbordet 😀 Shit vad coolt tänkte jag. Jag skulle vilja ha mikrofontillverkning pÃ¥ mitt köksbord haha. Farhang berättade att de har en specialkonstruktion pÃ¥ utsidan av plattan son sÃ¥g ut som en gul cirkulär skärm vilket gör att mikrofonen är mer mottaglig för basfrekvenser, vilket ocksÃ¥ gör den extra känslig för proximityeffekt vid närmikning.

Vi hade inte jättemycket tid så jag tänkte att det bästa sättet att testa är att spela in något. Sång tyckte Farhang och gitarr tyckte jag, så det fick bli båda. Poplåt med 4 ackord. Enkelt och bra.

Jag känner alltid att ett test kräver referens eller någon sorts jämförelse, även fast det ju självklart går att lyssna på mikrofoner utan att jämföra med något. Men det är kul!

Dessa mikrofoner används ofta till akustiska instrument, jazz och klassisk musik och därför valde jag AKG c414 par som jämförelse. Först mikade vi upp ett space:at (jag tror jag hittat pÃ¥ ett svengelskt ord där)  par sÃ¥ kallat a+b mikning. Det jag menar är egentligen “spaced pair” vilket helt enkelt betyder att det är tvÃ¥ mikrofoner med ca 0,5 meter eller mindre emellan. Finns lite olika praksis och teorier om avstÃ¥nd. (För mer info om uppmikningstekniker, läs artikeln jag skrev om vanliga “uppmikningstekniker”. )

Båda mikrofontyperna fick samma avstånd till ljudkällan vilket egentligen är lite olyckligt för AKG mikrofonernas skull. Här tappar de ganska mycket i de lägre frekvenserna plus känslighet, alltså i hur mycket volt de producerar/ hur mycket ytterligare förstärkning de behöver. AKG levererar alltid klarhet och krisp i de övre frekvenserna, och det gjorde även Thuresson. Vi ställde in båda mikrofonerna på njure.

Ja det var ju en underbar dröm att få lyssna på Jörgen Thuressons mikrofoner i stereo. Klarhet fast ändå med ett härligt djup. Det är ju fantastiska mikrofoner som verkligen levererade över förväntan. Jag tyckte att AKG stod sig väldigt bra i konkurrensen dock. Och som sagt så måste man veta att använda mikrofonerna till rätta saker. Detta med att studera olika mikrofoner är något jag verkligen längtar efter att fördjupa mig ytterligare inom.

Dessutom testade vi mono uppmikning med polar pattern 8. Gitarrist (Farhang) framför mikrofonen och sÃ¥ngerska (jag) bakom mikrofonen. Här tyckte jag att AKG var otroligt bra och klar. Thuresson lät tyvärr lite burkig och inte sÃ¥ klar längre i jämförelsen med AKG. Det skulle kunna varea sÃ¥ att Thuresson lämpar sig mycket bättre i njure eller omni? Eller med andra instrument i 8:an. NÃ¥got jag inte riktigt hann testa i mono! Synd. Skulle väl ocksÃ¥ velat testa Blumlein pair pÃ¥ dessa ocksÃ¥. Hörde att konserthuset (eller var det operan) i Stockholm har ett Decca Tree med Thuresson hela tiden redo i en takupphängning. 🙂 Nice.

Hela jämförelsen finns på iTunes, sök på Powah studiopodd, eller soundcloud eller pocaster osv

No comments yet.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.